Geven loont

Door Eric van de Graaff, de "Sigmund Freud" voor lerende organisaties :-)

Verkoop de afspraak!

Een reactie plaatsen

Tijdens mijn werk hoor ik veel openingszinnen. Soms in gesprekken met klanten, soms van verkopers die mij bellen. Helaas lijken de meeste zinnen bedoeld om weerstand op te wekken in plaats van het maken van een verbinding en het wekken van interesse.

schermafbeelding-2016-11-02-om-11-03-43

Een goede openingszin opent deuren die je meer omzet brengen. Een slechte laat de deur snel dichtvallen. Ik denk dat onvoldoende voorbereiding de reden is waarom veel verkopers slechte openingszinnen gebruiken. We hebben tussen de vier en 30 seconden om een goede eerste indruk te maken. Veel verkopers die ik sprak gaven aan niet echt na te denken over de opening. Anderen geven aan dat ze met een spontane leuke opening “het ijs willen breken”. Een halve millimeter afwijking van mijn golfstick bepaalt het verschil tussen “in het bos” of “op de green”. Zo ook bepalen kleine dingen in het begin van het gesprek het verschil tussen succes en mislukking. Enkele ongelukkige of onduidelijke woorden, een verkeerd uitgesproken naam, een ongepaste vraag of simpelweg langdradig maakt een belabberde eerste indruk. Dat kost mij mijn klant. Iets eenvoudigs als het weglaten van “Hoe gaat het met u?” kan het succes van koude gesprekken aanzienlijk verhogen. Een spontane, succesvolle opening start met een goede voorbereiding:

  1. Herken veelgemaakte fouten
  2. Bezoek de bedrijfswebsite en de Linkedin pagina van de persoon die u gaat bellen. Noteer drie interessante onderwerpen voor deze persoon.
  3. Formuleer waarmee u interesse gaat wekken.
  4. Verkoop hooguit een vervolgafspraak
  5. Als de beslisser de telefoon opneemt zeg dan meteen (aangepast aan uw situatie):

“Dag meneer Verhoeven, mijn naam is Eric van People Development Business. We werken samen met directies van accountantskantoren om meer omzetkansen te verkrijgen vanuit het bestaande netwerk. Ik zou uw bedrijf daar ook graag bij helpen, als dit voor u wenselijk is. Heeft het voor mij zin om u een paar vragen te stellen om te ontdekken of we een vervolg gaan inplannen?

Geef uw gesprekspartner ook de kans om te vragen te stellen. Bijvoorbeeld wie je bent of gewoon waar hij of zij nieuwsgierig naar is. Het is een subtiele verandering en het maakt een enorm verschil in hoeveel positieve relaties u kunt opbouwen en hoe succesvol u wordt in het maken van een afspraak.

Bron: Inspired by Non-Stop Sales Boom, http://www.engageselling.com

Advertenties

Auteur: Eric van de Graaff

Daag de status quo uit, maak dromen waar. Durf te zijn en anders te denken, verander hoe de wereld communiceert! ► Effectieve verkoop gesprekken ►psycholoog & sales trainer ► Hoe kan ik jou helpen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s