Geven loont

Door Eric van de Graaff, de "Sigmund Freud" voor organisaties :-)

Wees een OEN, gebruik LSD, laat OMA thuis en smeer NIVEA!

Een reactie plaatsen

Informatie bepaalt slechts voor een deel de uitkomst van onze gesprekken. De manier waarop u luistert naar uw gesprekspartner heeft meer invloed dan menigeen denkt, of laat merken. Tijdens de voorbereiding van een workshop voegde ik bovenstaande tips in bij het materiaal over luistervaardigheden. Het zijn oude bekende tips en ze blijven actueel. Of ik nu schrijf voor een beginnende leerling, een ervaren adviseur of gewoon om mezelf te herinneren aan de gouden tips!

Wees een OEN: benader je gesprekspartner open, eerlijk en nieuwsgierig. Niet veel is irritanter dan een luisteraar die telkens opnieuw zijn eigen idee koppelt aan wat jij net hebt gezegd. Is deze persoon nu nieuwsgierig naar jouw verhaal, of wil hij gewoon zijn eigen verhaal kwijt? Open en normaal waarnemen, hoor en accepteer het verhaal van de ander. Eerlijk: als je moeite hebt met de informatie of het gesprek, dan breng je dit eerlijk naar voren. Wees nieuwsgierig. Probeer je te verplaatsen in de situatie en luister naar de woorden. Dan krijgt het gesprek de juiste toon.

Gebruik LSD: ik zie veel verkoopgesprekken waarin vooral veel vragen gesteld worden. De verkoper bedenkt en stelt alle wie-wat-waar en waaromvragen. De potentiële koper wordt van de ene vraag doorgesleept naar de andere. Wat de verkoper er van heeft begrepen blijft onduidelijk. Een toenemend ongenoegen ontstaat bij de koper: Word ik wel goed begrepen? Word ik wel gehoord? In die situatie zal een korte samenvatting door de verkoper tonen dat er goed is geluisterd. Het kan zelfs aanleiding zijn voor een instemmende knik of hum. Luisteren, samenvatten en doorvragen. Als je werkelijk wilt horen wat iemand over een onderwerp vindt, dan is dit de essentie.

Laat OMA thuis: opvattingen, meningen en adviezen. Iedereen heeft in gesprek met een ander zijn eigen OMA‘s. Zet deze even aan de kant. Het gaat nu om de mening van die ander! Kom niet onmiddellijk met suggesties of tips. Deze belemmeren  het nauwkeurige luisteren en waarnemen.

Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. Als iets niet duidelijk is, of als je iemand al lang kent, vul je al snel andermans woorden zelf in. Iedereen vindt het leuk om goed te kunnen voorspellen. Voor je gesprekspartner is het helemaal niet prettig.

Een goede reactie van de luisteraar vind ik in dit geval: “Ow je weet het al?” Dan sta ik weer met twee benen op de grond!

Advertenties

Auteur: Eric van de Graaff

Daag de status quo uit, maak dromen waar. Durf te zijn en anders te denken, verander hoe de wereld communiceert! ► Effectieve verkoop gesprekken ►psycholoog & sales trainer ► Hoe kan ik jou helpen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s