Geven loont

Door Eric van de Graaff, de "Sigmund Freud" voor lerende organisaties :-)

Netwerken en sales op Instagram?

1 reactie

Instagram??? Facebook bereikt 1,4 miljard consumenten. Linkedin bereikt 350 miljoen zakelijke B2B contacten. En Instagram? In 2012 had Instagram een community van 30 miljoen gebruikers. In 2015 is dit gegroeid tot meer dan 300 miljoen gebruikers. Zij delen dagelijks 60 miljoen foto’s. Hiermee is Instagram één van de rijzende sterren van de social media.

Deze epische groei trekt mijn aandacht: Wat is het, hoe werkt het, wie gebruikt het en voor wie is het zakelijk interessant? Ik gebruik Instagram nog nauwelijks dus tijd voor een update: ik schrijf mij in voor een webinar: Free Instagram Masterclass door Nathan Chan. “in 17 maanden naar 170.000 volgers, een unieke manier om je Instagram account te laten exploderen”. Nathan verzorgt het webinar vanuit Australie, ik zit om half drie ’s ochtends achter het scherm… en pas in mijn Insta aan

Wat is Instagram? Instagram is een gratis mobiele app om digitale foto’s en/of video’s uit te wisselen middels mobiele apparaten. De foto’s en video’s kunnen digitaal gefilterd worden en via derde apps als Wordswag en Typorama voeg je inspirerende teksten toe. Het woord Instagram is een samenvoeging van Instamatic foto’s en een digitaal telegram. Zo hebben de makers Kevin Systrom en Mike Krieger het in 2010 bedacht. De gebruker van het medium kan uitsluitend via het mobiele netwerk zijn foto’s en video upladen. Ook bijzonder is dat er per accont slechts één hyperlink mogelijk is. Deze staat in de BIO-sectie, de korte omschrijving van de eigenaar of het bedrijf. Dat is de enige! Via deze ene link zal een bedrijf dus een “Call to Action” (klik hier!) moeten genereren bijvoorbeeld www.gratisloont.nl/gratis

Hoe werkt Instagram?

Ik open de app, zoek een vriend of vriendin en klik op volgen. Als deze vriend haar account heeft afgeschermd dient zij mij eerst te accepteren als volger. In het vervolg krijg ik zijn of haar nieuwe foto’s te zien in mijn account. Ik kan ook gewoon scrollen door willekeurige foto’s van anderen. Zie ik een interessante foto of video dan klik ik er op. De foto opent en ik klik op +volgen of op het hartje (like). Ik kan ook zoeken op namen of woorden (klik op vergrootglas). Als ik zoek op een woord krijg ik een overzicht, zoals in Google, maar dan alleen de zoekterm en het aantal berichten. Zoeken op “I want” levert onder andere op:  iwantedm en #iwant 1.367.190 berichten. Ik vind dus gebruikers met een specifieke naam en berichten die middels een # zijn voorzien van een zoekkterm. Die zoekterm kan ik toevoegen als ik een foto upload. Er kunnen per foto maximaal 30 hashtags gevolgd door een zoekterm worden toegevoegd. Ik kan dus door 30 woorden gevonden worden.

Wie gebruikt Instagram? 

Het zijn 300 miljoen gebruikers en het aatal explodeert. De huidige Instagrammer is merendeels tussen 18 tot 29 jaar, studeert en woont in een stadse omgeving. En hij of zij communiceert via de mobiele telefoon met vrienden en kennissen.

Voor wie is Instagram interessant?

In ieder geval voor 300 miljoen jongeren! En voor wie zijn die studerende jongeren zakelijk interessant? Voor de consumentenmarkt denk ik aan bedrijven die mooie producten maken waar je mooie plaatjes bij kunt maken, of producten waarbij je mooie inspirerende teksen kunt plaatsen. En bedrijven die trendy producten als muziek of mobiele telefoons aanbieden. Onderwijsinstellingen. Een vrij willekeurig Hits overzicht:

Music        100 miljoen

School        50 miljoen

Apple         11 miljoen

Network       1 miljoen

Sales       0,8 miljoen

Netwerk            2000

Bankstel             430

Interessant voor bedrijven die nieuwe medewerkers zoeken?

De zoekterm “werken bij“ levert een keur van grote bedrijven op die op zoek zijn naar jonge mobiele medewerkers. Op deze wijze kan Instagram voor bedrijven die jonge nieuwe medewerkers zoeken interessant zijn.

Vind jij Instagram interessant? 

Wil je je verder verdiepen in Instagram? Laat het me weten. Ik zend je het e-book dat je stap voor stap laat zien hoe deze jongeren zich kunnen gaan verbinden met jou.

Advertenties

Auteur: Eric van de Graaff

Daag de status quo uit, maak dromen waar. Durf te zijn en anders te denken, verander hoe de wereld communiceert! ► Effectieve verkoop gesprekken ►psycholoog & sales trainer ► Hoe kan ik jou helpen?

One thought on “Netwerken en sales op Instagram?

  1. Beste meneer van de Graaff,

    Ik ben geïnteresseerd in uw e-book over Instagram voor studiedoeleinden.

    Ik zou graag van u horen hoe ik deze in bezit kan krijgen.

    Met vriendelijke groet,

    Jesse van Beljouw

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s