Geven loont

Door Eric van de Graaff, de "Sigmund Freud" voor lerende organisaties :-)

Wat is jouw beste foto?

Een reactie plaatsen

Na de fotoshoot kreeg ik van mijn fotograaf een file met meerdere foto’s: zakelijk met stropdas, met stropdas en een beetje glimlach en lachend met open kraag.

Ik zie vaak foto’s op social media waarbij ik denk: “Dat is een goede foto! En helaas zie ik ook foto’s waarbij ik denk: “Die foto zou ik niet verwachten bij dit profiel!”. Op social media gaat een niet passende foto al snel ten koste van het doel dat je wil bereiken. Als ik in minder dan 3 seconden een eerste indruk heb, dan wordt mijn foto nog belangrijker. “Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden”. Ik kan 140 karakters tweeten. Dat weegt meestal niet op tegen de 1000 woorden van de bijgaande foto. Ik verwacht dat je dit zal herkennen en daarom is je profielfoto belangrijk. Maar wat maakt nu het verschil en hoe kies ik dan de juiste profielfoto? Bij de keuze van mijn profielfoto op social media laat ik me leiden door wat ik wil bereiken en door het verwachte effect van die foto. Eerst het eerste: Wat wil ik bereiken?

Schermafbeelding 2015-06-02 om 16.38.08

Lachend met open kraag

Ik wil mensen inspireren tot een andere manier van communiceren. Ik begeleid workshops en strategie sessies over nieuwe business genereren, effectief netwerken en persoonlijk verkopen. Dit doe ik in een zakelijke B2B omgeving. Daarom heb ik gekozen voor een zakelijke foto.

Mijn klanten en prospects mogen er op vertrouwen dat ik onze afspraken respecteer. Ze kunnen er vanuit gaan dat ik deskundig ben op het terrein waarop ik advies geef. Mond-tot-mond reclame en persoonlijke aanbevelingen zijn voor mij belangrijk. Het draait bij mij om betrouwbaarheid en deskundigheid.

Beïnvloeding is voor mij en mijn klanten van groot belang: mijn opdracht is deelnemers te inspireren tot nieuw en effectief gedrag. Een workshopinvestering geeft pas rendement als de deelnemers het geleerde in de praktijk toe passen. Uit allerlei onderzoek blijkt dat je meer met iemand samen werkt als je die persoon ook aardig vindt. Aardig gevonden worden is dus van ook belang!

Schermafbeelding 2015-06-02 om 14.44.17

Zakelijk met stropdas

Nu ik weet wat ik wil bereiken rest de vraag “Welke foto zal ik gebruiken?”. Met andere woorden: welke foto heeft welk effect? Welke glimlach is te veel? Is de stropdas te formeel of is een open kraag te casual? Ik heb eerst mijn eigen gevoel gevolgd, vervolgens dat van de fotograaf en vervolgens de mening gepeild van mensen in mijn omgeving. Sinds kort heb ik het voorgelegd aan onbekenden… Dat is het idee van de website http://www.photofeeler.com Als je het aan voldoende onbekenden voorlegt, krijg je een juist beeld. Onbekenden beoordeelden mijn foto op mijn beroep en op “Competent” (deskundig, blauwe balk), “Likable” (vriendelijkheid of empathie, oranje balk) en of ik “Influential” (een beïnvloeder, groene balk) ben. Achter de foto’s staan de resultaten!

Schermafbeelding 2015-06-02 om 15.06.12

Met stropdas en glimlachend

Mijn fotograaf heeft goed werk geleverd. Nu nog kiezen wat bij mij past. Wellicht heb je gezien dat mijn profielfoto onlangs iets meer “Likeable” is geworden 🙂

Veel succes met het vinden van de foto die past bij jou!

Advertenties

Auteur: Eric van de Graaff

Daag de status quo uit, maak dromen waar. Durf te zijn en anders te denken, verander hoe de wereld communiceert! ► Effectieve verkoop gesprekken ►psycholoog & sales trainer ► Hoe kan ik jou helpen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s