Geven loont

Door Eric van de Graaff, de "Sigmund Freud" voor organisaties :-)

Effectief online netwerken begint met een klik …

Een reactie plaatsen

Hoe start ik online met netwerken? Deze vraag kreeg ik onlangs en vandaar dat ik je deze 7 tips geef. Deze zullen je de komende maand op weg helpen om jouw online netwerk te ontwikkelen. Sociale Media, zoals Twitter en WordPress zijn zeer geschikt om zichtbaar te worden. Via Facebook en Linkedin creëer je naast zichtbaarheid een duidelijker profiel en breng je overzicht in je contacten. Via Skype en Google kun je op een effectieve manier contact houden. Het wederkerige in de netwerk relatie ontstaat doordat je elkaar meerdere keren hebt kunnen helpen en contact houdt. Kortom je hebt de Social Media nodig om effectief je netwerk te ontwikkelen. En waar start je dan? Hierbij zeven tips om je op weg te helpen:

1. Als iets gratis is betekent dat dat jij het product bent. Dat wil zeggen, in de gebruikers voorwaarden staat ergens dat die site jouw gegevens op een bepaalde manier mag gebruiken, waardoor zij er geld aan kunnen verdienen. Dat kan zijn door je berichten te lezen en je gericht advertenties voor te schotelen, of door jouw snelheid op een bepaald traject door te geven aan een buro dat overheden adviseert over verkeerscontroles… Dus bedenk vooraf welke welke informatie je wel of niet wilt delen op internet. Wat je op internet zet, blijft op internet.

2. Maak een zakelijke foto. Op de meeste sites kan je een foto van jezelf toevoegen. Het loont om daar even goed aandacht aan te besteden, want je zal deze foto op meerdere sites gaan gebruiken. Deze foto is je eerste indruk. Kies een foto met een passende, zakelijke of persoonlijke uitstraling. Het JPEG of PNG format werkt voor de meeste sites, vooral als de foto niet groter is dan 1 Mb. Kies jouw herkenbare gebruikersnaam, die je in principe voor al je accounts gebruikt. Voornaamachternaam als het kan, eventueel een voorletter ertussen als het moet. Zo ben je overal herkenbaar en zichtbaar.

2. Maak een Paswoorden document: Je zal merken dat je door de veelheid aan media op een gegeven moment behoefte hebt om het overzicht te houden van al je usernamen en wachtwoorden. Voor mij werkt het erg goed om deze vanaf het begin meteen op te slaan in een document. Noem het bijvoorbeeld wachtwoord of paswoord, dan vind je het makkelijk terug.

3. Open twee mail accounts: Soms wordt er bij het registereren een tweede account gevraagd. Ook kan je één account reserveren voor persoonlijke mail en één om de “gratis” advertenties in te ontvangen. Kies voor Google mail, http://www.gmail.com omdat daar nog vele andere diensten bij zitten en Microsoft http://www.outlook.com omdat zij zeer aanwezig zijn in de zakelijke markt.

4. Maak een profiel aan op http://www.linkedin.nl en http://www.facebook.com Ga naar het adres, klik op registeren en volg de uitleg. Ergens in dat proces word je gevraagd naar een nieuw paswoord, zowel voor linkedin als voor Facebook. Noteer deze ook weer in je wachtwoord document. Ter verificatie zal je gevraagd worden om een e-mail adres. een bericht wordt daar na toe gestuurd. Als je het bericht ophaalt zal je er een code in vinden, of een hyperlink om aan te klikken. Zo weet de dienst dat het e-mailadres en jouw account bij elkaar horen.

5. Maak een profiel aan op http://www.twitter.com en op http://www.wordpress.com Via deze profielen tweet en blog jij over wetenswaardigheden binnen jouw vakgebied. Zorg ervoor dat het makkelijk te lezen is. Je wilt anderen hiermee helpen en dan moet het wel begrijpelijk zijn. Naast dat je deze account opent onder je eigen naam, kan je ze ook opzetten onder een woord dat hoort bij jouw vakgebied. Dan word je mogelijk ook sneller gevonden via Google. Immers iemand zal niet snel zoeken op jouw naam, maar eerder onder een toepassing of een functietitel.

6. Maak een Skype account aan via http://www.skype.com Kies wederom bij de registratie jouw naamachternaam als account, zodat je duidelijk zicht baar bent. Via Skype en Google kun je gratis bellen naar de mensen die deze dienst ook hebben.

7. Voeg jouw contactpersonen toe aan je nieuwe netwerk of nodig hen uit. Dat kan handmatig, maar dat kost even wat tijd. Sommige programma’s vragen je of je een bestaande groep contacten toe wilt voegen. Zo kan je al je contacten uit outlook of gmail laten toevoegen aan je Linkedin of Facebook profiel. Ook kun je de contacten die je op gmail of outlook kent uitnodigen om deel te nemen aan Linkedin of Facebook.

Des te meer leden een netwerk heeft, des te meer inkomsten kan een netwerk verkrijgen uit bijvoorbeeld advertenties. En daarom kan het gratis zijn voor jou!

Advertenties

Auteur: Eric van de Graaff

Daag de status quo uit, maak dromen waar. Durf te zijn en anders te denken, verander hoe de wereld communiceert! ► Effectieve verkoop gesprekken ►psycholoog & sales trainer ► Hoe kan ik jou helpen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s